Skriva produktjämförelser

Hur skriver du en bra produktjämförelse? Jämförelser är ett effektivt sätt att få överblick över hur alltifrån olika produkter till svenska kommuner förhåller sig till varandra. De är också ett av de mest effektiva sätten att tjäna pengar på en blogg.

På tal om jämförelser. Worksystem har några av marknadens bästa system för bilinredningar. Flexibla och säkra som passar verktygen för i princip alla typer av branscher. Alla har krock- och säkerhetstestats för att förvissa sig om att de står pall för tuffa omständigheter. Du hittar Worksystems smarta, lätta och miljövänliga bilinredningssystem på https://www.worksystem.se, så besök dem där för att se vad de kan hjälpa dig med.

Produktjämförelser är säljande innehåll

Den främsta faktorn som talar för varför du ska satsa på att skriva produktjämförelser är för att du placerar ditt innehåll på precis rätt plats i konsumentens beslutskedja. En köpprocess börjar med att konsumenten inser att hen har ett behov av en viss produkt. Hen går sedan vidare med efterforskningar om vad produktsegmentet erbjuder. I nästa steg börjar hen jämföra de främsta produkterna i kategorin, och det är också i det läget de flesta köpen sker. Det är där du kommer in i bilden med välskrivna produktjämförelser som är informativa och tydliga.

Några tips för informativa produktjämförelser

Du kan själv välja vilka element som ska ingå i dina produktjämförelser. Det beror förstås också till stor del på vilken typ av produkter du skriver om. Alldeles oavsett är det viktigaste att du har ställt upp informationen på ett sätt som är lätt att överskåda och som uppmuntrar till köp. Du behöver inte skriva någon recension (men du kan ha sådana inslag om du vill). Det räcker om du tar tillvara på olika typer av data som finns tillgängliga om produkterna. Det handlar dels om att vara kreativ, men också att ta hänsyn till hur människor typiskt tar till sig information.

Du måste separera ut vilken information om de specifika produkter du skriver om som är mest värdefull för dina läsare. Ett uppenbart exempel för att illustrera min poäng: Om du till exempel skriver om batterier är livslängden i laddningen viktigare än batteriernas utseende. Du måste helt enkelt kunna urskilja vilken data som är viktigast för den potentiella köparen. Ett mer praktiskt exempel skulle kunna vara om du skriver om mobiltelefoner. Där är det kanske inte lika viktigt hur många miljoner pixlar kameran har som vad som gör den speciell eller särskilt användbar. Tänk på hur du själv använder de aktuella produkterna och vad du uppskattar och inte uppskattar. Självklart måste du själv göra gedigen research för att hitta de bästa produkterna, och dem som bör undvikas – att tro på vad du säljer är en bra grundförutsättning för framgång. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

zerif-lite