Så lyckas du tjäna pengar på din blogg

Ok, så du har en blogg och vill verkligen börja tjäna pengar på den. På riktigt. Det finns knep som kan få bloggen generera tiodubblad inkomst, eller rent av mer. Här kommer dina viktigaste råd.

Tjäna pengar på bloggen

För att lyckas måste du ha egen hosting och hemsidor. Det är din första investering på ett par hundralappar. Planerar du att också driva en webbshop, så bör du se till att webbhotellet har bra e-commercelösning. Din andra investering är tid: du måste lägga tid på att skapa bra innehåll, alltså texter, och lägga tid på att analysera dina bloggar och sajter. För det tredje måste alla dina sajter vara nischade. Blogga inte både om hur man bakar goda tårtor OCH gör vegetarisk lasagne på samma blogg. Det är två olika bloggar. Ok, det var grunden. Nu går vi vidare.

Nyhetsbrev

Så gott som alla internetentreprenörer har nyhetsbrev. Även bloggare. Gå in på en e-handel och vad är det första som ploppar upp? Erbjudandet om 10 procents rabatt om du skriver upp dig för nyhetsbrevet. Alla internetföretag behöver nyhetsbrev. Använd Rules smarta verktyg och skicka nyhetsbrev till alla kunder, så blir de påminda om dig och ni bibehåller en relation.

Skapa ett varumärke

Din blogg kan inte vara en ensam liten ö: skapa ett varumärke. Du har beslutat dig för en nisch, då bygger du ut bloggen med en Youtubekanal, sociala medier och eventuellt en webbshop. Du måste finnas på nätet på riktigt, inte bara en liten sajt som är svår att upptäcka.

Content och content och…

Vad är det då som gör att vissa kan tjäna 10 000 kronor på sina bloggar, medan andra bara får besök av bästa kompisen? Jo, innehållet. Skriv och skapa innehåll som är relevant för ANDRA människor. Ha alltid dina läsare/besökare/kunder i fokus. Det spelar ingen roll om du älskar katter, om ingen tycker om att läsa vad du skriver om katter. Du måste då antingen ändra nisch, katter, eller hur du skriver om katter. Fråga dig hela tiden på vilket sätt ditt material är relevant för andra. När du skriver ska du också förklara hur läsaren/den som tittar på Youtubefilmen, har nytta av din information i sitt vardagsliv. Kan din kunskap ge dem mer tid, städa lättre, leva mer klimatsmart, utveckla sina företag eller bli bättre föräldrar? Du måste ha ett mål med dina bloggposter och filmer, och målet måste vara att underlätta livet för dina besökare.

zerif-lite