Påverkan på gott och ont

Många försöker påverka andra människor på olika sätt. Vissa bloggar inom Sverige har över 100.000 läsare varje dag. Det betyder att det är många som är mottagare för det budskap som bloggaren för fram. Politiker har också använt sig av bloggandet och använder det fortfarande. Ett exempel är Barack Obama som inför sin presidentvalskampaj började blogga dagligen. Hur mycket det påverkade valresultatet kan man bara gissa. Om man ser till det genomslag som vissa bloggar har här i Sverige så förstår man att det är inte utan orsak som de kallas för “Influencers”.

Det finns flera välkända Influencers i Sverige som till exempel Isabella Löwengrip, Bianca Ingrosso med flera. Det finns många olika slags bloggar. Livsstilbloggar är en genre. Men det finns även marknadsföringsbloggar, företagsbloggar, träningsbloggar och många fler. Det finns också flera olika bloggportaler där bloggare håller till.

Bloggandet är nuförtiden något att räkna med när det kommer till att påverka olika grupper. Det kan gälla köp av olika slag men också tankar, ideér och sätt att leva och verka i sin omgivning.

Om det här är bra eller dåligt kan man bara spekulera i. Det som är helt annorlunda mot förut är att många fler människor kommer till tals. Alla kan skaffa sig en blogg förstås men alla vill inte hålla offentlig dagbok. Men de som vill är många. Det är ungefär 8-10 procent av Sveriges befolkning som skriver bloggar och ungefär 50 procent av befolkningen som läser bloggar. Utbudet är stort men intresset är också stort. En enskild person kan idag göra sig hörd inför en stor publik på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Förr bara något tiotal år sedan var det bara skådespelare, journalister, författare och politiker som kunde påverka människor massmedialt. Men nu kan vem som helst bygga upp en plattform av följare på någon av de bloggportaler som finns på internet.

Det är inte säkert att bloggar i sig har någon effekt på samhällsutvecklingen. Kanske bloggar inte tjänar politiska syften annat i presidentvalskampanjer. Bloggar tillhör kanske endast utbudet av underhållning och läsvärda böcker.

Företag som bloggar och som marknadsför sig på Facebook och andra social medier håller kanske inte med om att de ingår bland utbudet av underhållning. För dem har bloggandet stor ekonomisk betydelse. Man kan säga att bloggandet har lika stor betydelse i vår tid som boktryckarkonsten en gång i tiden kom att ha i världen.

zerif-lite