Därför bör företaget ha en blogg

Om du är någorlunda insatt i den digitala världen har du troligtvis redan märkt att fler och fler företag börjar satsa på bloggar. Det är egentligen inget ovanligt, eftersom bloggen gör det möjligt för verksamheten att marknadsföra sig själv, men också ge tips, berätta om stora milstolpar eller på annat sätt integrera med sina kunder. Med en blogg får du ett alldeles utmärkt forum att använda dig av där du kan få fram din expertis såväl som din kunskap. På hemsidan kan du förvisso berätta om dina tjänster och företagets historia, men med hjälp av en blogg kan du vara betydligt mer detaljerad och visa upp kunskapen på riktigt.

Funderar du på att skapa en blogg din till verksamhet eller vill du förbättra den blogg som du redan har? Alla företag drar nytta av en blogg, både små och stora. Det spelar ingen roll om du är enskild firma och hyr ett kontor på https://workaround.io/ eller om du har ett stort och väletablerat företag i stora lokaler. Här nedan kan du läsa mer om alla de fördelar som kommer med att driva en företagsblogg!

Företagsblogga – Därför bör du göra det!

1. Kunder får lära känna företaget på djupet

På en hemsida vill du antagligen hålla informationen ganska kortfattad och det är sällan man går in på djupet för varje tjänst eller produkt. Med hjälp av en blogg har du istället möjlighet att visa upp din verksamhet mer detaljerat. Här kan du t.ex. presentera alla medarbetare som finns eller visa upp det nya och renoverade kontoret. Du kan även skriva vardagliga händelser eller om spännande event som ni håller.

2. Öka Google-trafiken

Att synas ordentligt på Google är alla företags dröm. Google är trots allt den största och främsta sökmotor att använda sig av. Det faller sig således naturligt att vilja hamna högt upp i sökhistoriken, för att på så sätt vara mer synlig för kunder och samarbetspartners. Med en blogg kan du se till att ett ämne eller en tjänst beskrivs från flera vinklar och det gör att det blir lättare för Google att associera din verksamhet med sökordet i fråga. Om du låter artiklarna i bloggen ligga kvar kan de dessutom öka trafiken i många år framöver.

3. Relevant innehåll drar till sig rätt målgrupp = fler kunder

I en företagsblogg är det viktigt att du fokuserar på verksamheten i fråga och den bransch som ni tillhör. Annars är det lätt att bloggen glider iväg på andra ämnen och når fel målgrupp och personer. Om du har en VVS-firma och skriver om alla dina middagsrecept kommer bloggen att locka till sig matfantaster som inte har det minsta intresse av dina tjänster. Vi förstår att det inte alltid är lätt att veta vad man ska publicera eller hur ofta, men försök att åtminstone få in två inlägg i veckan. Om du själv inte är en fena på ord kanske det finns någon medarbetare på arbetsplatsen som är duktig på att skriva och som kan ta ansvaret för bloggen.

zerif-lite