Marknadsföring i bloggform

Allt fler företag upptäcker fördelarna med att sprida sitt budskap och sina produkter via sociala medier i någon form. En webbsida eller webbshop är naturligtvis viktig att ha, det visar att man är seriös och där finns också mer statisk information om företaget och de tjänster eller produkter som erbjuds. Men för att påminna personer i målgruppen om att man finns och vad man har måste de ju hitta dit. Ett smart sätt att åstadkomma det är att skapa en blogg och försöka göra den känd av många.

Proffsbloggare

Alla har inte förmågan att skriva på ett sätt som når ut brett. Det handlar om att känna av målgruppen och anpassa språk och innehåll på lämpligt sätt samtidigt som det självklart också måste finnas något intressant att skriva om. Det kan absolut vara värt att ta hjälp av någon expert, kanske från bemanningsföretag där du kan prova dig fram lite. Exempelvis Bravura.se har många talanger som har utbildning inom marknadsföring och liknande, men är rätt nya på arbetsmarknaden. Dessa personer kan bli utmärkta proffsbloggare på företagets PR-avdelning.

Blogginnehåll

Som företagare måste du själv ha åtminstone en ungefärlig bild av vad bloggen ska ha för budskap. Tonläget och innehållet kan växa fram successivt i dialog med läsarna. Det absolut viktigaste är det det lockar många, att det är lätt att sprida vidare med taggar och länkar och naturligtvis, att läsarna verkligen känner att de behöver prenumerera och läsa bloggen kontinuerligt för att inte gå miste om något viktigt. Säljer du inredningsprylar räcker det inte att bara skriva om de nyinkomna produkterna rakt av, utan det måste finnas med andra tips, eller kanske en berättelse runtomkring som gör att läsaren känner sig inspirerad. Den här typen av marknadsföring kan en proffsbloggare ofta skapa utifrån givna ramar. Uppmana också läsarna att sprida bloggen till kompisar med samma intresse och gör det lätt och naturligt att dela varje inlägg.

zerif-lite