MATILDA - FINTESS AND HEALTH

Kategori: Träning

WORKOUT

Untitled

Att äta rätt är viktigt om man vill förändra sin kropp och ha en snabbare utveckling. Tänkte tipsa om lite måltider.

Till frukost: 
Gröt med någon god topping, knäcke bröd med gott pålägg, protein pankakor om du vill lyxa till det, grovt bröd med gott pålägg, ägg, musli, keso med frukt.

Till lunch: En god sallad med tex kyckling eller räkor, kyckling m ris, kesella med funligt och frukt.

Till middag: Kyckling, kött, fisk, ris, bulgur, matvete, sötpotatis, grönsaker.

- Mina favorit ställen när det gäller sallader är Gogo Green och Red Fellas. Gogo green är min absolut favorit. Du får välja och mixa precis som du vill ha det och såserna där är gudomligt goda. Dom gör hela grejen. Red fellas är också väldigt gott. Min favorit är den med räkor och en annan som heter The Cab. Vattnas i munnen när jag skriver detta!

- Att dricka rekomenerar jag Aloe vera och smoothie. Smoothie funkar även som en frukost om du inte är en person som är jätte hungrig på morgonen (som tex jag). Det går snabbt och göra och man kan även göra den dagen innan på kvällen så den är färdig och kall på morgonen. Aloe vera är en dryck som är väldigt nyttigt men dock är det ganska dyr. Det är ju inte konsigt att folk väljer en cola burk framför den när colan är 15 kr billigare typ.

Har ni tips på något gott man kan äta/dricka som är nyttigt? 

Tävling?

body | Tumblr

Som säkert många vet som läser min blogg och som känner mig så vill jag tävla i bikinifitness. Från början ville jag tävla i bodyfitness men jag känner inte att jag kan komma upp i den nivån (inte just nu iallafall) och jag vill inte ställa mig på scen där varken jag eller domarna är nöjda. Jag känner därför att bikinifitness passar mig betydligt mer. Jag har lätt för att bygga ben och rumpa vilket är viktigt i bikinifitness. Däremot kommer jag få jobba på ryggen väldigt mycket då det är en av mina svaga punkter.

Och sen dieten, eftersom jag aldrig dietat stirkt och länge så är det något jag ska testa på nu till sommaren i några veckor för att se hur min kropp reagerar. Jag kommer inte storm dieta utan jag kommer utesluta allt onyttigt alla dagar i veckan och jag kommer köra kardio ett par gånger i veckan. Förr förra sommaren körde jag väldigt mycket kardio, nästan för mycket och jag tappa väldigt i vikt men behöll ändå muskler och fick en rätt så bra rippad kropp. Mitt mål till sommaren kommer därför vara en lite mer fastare kropp då jag också vill se vad som gömmer sig under allt gosigt fett jag lagt på mig.

Nu kanske folk kommer reagera och skriva en massa saker för att ''läxa upp'' mig. Men jag kör helt enkelt mitt race oavsätt och om det är dåligt eller något får vi helt enkelt se. Jag kommer tänka igenom det här mer noga och då kommer jag dela med mig mitt kost upplägg och träningsupplägg till er som är intresserade.  

Träningstips!


Uppvärmning- Börja varje pass med att gå eller använda cross-trainern i 10-15 minuter för att värma upp musklerna och förhindra skador. En annan anledning är att om du kör någon typ av cardio efter ett träningspass, bryter du ner musklerna istället för att bygga upp dom och det vill man inte!

Aminosyror- Aminosyra dricker jag under varje pass och det är för att återhämta musklerna. Jag använder den här nedan och tycker den funkar jätte bra! Min smak är green apple och den är sjukt god. Tycker även vatten melon smakar gott! Det enda du gör är att blanda en scoopa med vatten. Finns att köpa på fitness butiker och fitness hemsidor som t.ex. gymgrossisten.
 

Vila- Vila är A och O i träning! Du återhämtar dig när du vilar. Därför att det lagom att köra 3-4 pass i veckan och under återhämtningsdagarna kan du istället ta en prommenad eller köra några lätta övningar hemma. När jag ser och läser folk som tränar allt för ofta och sedan kollar på deras kropp samt utveckling, så är det inte så pass stor som den hade kunnat vara om dom hade lagt in lite fler vilodagar. Det är lätt att tro att man får mer muskler snabbare om man tränar ofta och hela tiden. Men det är fel. Kroppen är inte uppbygd så. Den behöver tid att återhämta sig och tid till att växa!

Fokusera på ditt mål- Bry dig inte om andra, hur långt dom kommit i sin utveckling eller hur dom ser ut. Fokusera på dig själv. Lägg all energi på dig och strunta i andra. Det är din utveckling som räknas. Ge aldrig upp! Det kommer inte alltid vara lätt för om det hade varit det så hade alla gjort det. Just det här är imponerande, folk som kämpar och som har viljan. Jag blir alltid imponerad av det.  

Träna!

Ska iväg och jobba nu sen till gymmet och träna! Är sjukt taggad på att träna.

Dagens pass!



Så här såg dagens ben/rump pass ut:

Utfallssteg i smith maskin 3x8 reps på varje ben
Squats i smith maskin 3x12
Fria squats 2x10
Leg kickbacks i maskin 4x10
Leg curl i maskin 4x10

Sen körde jag en rygg övning på lätt vikt för att jobba på tekniken och sedan 5 minuter på bandet i max lutning. Bränn otroligt mycket och riktigt bra för rumpan! Sen cykel tur hem på ca 20 min, så blev lite mer motion.

YOUR BODY, YOUR RULES

Your Body

Jag har aldrig varit den pinsmala tjejen och jag har en kropp som är byggd på ett sätt som inte är det som vi kallar för ''smalt''. Jag har ganska stora och tunga lår (nu har jag ju tränat mig till dom lite också) men om vi bortser från det jag tränat upp mig på. Jag var tidigt inne i puberteten och det tyckte jag var lite jobbigt just då. Hade det varit idag så hade jag inte brytt mig alls. Har alltid haft större lår en dom flesta av mina vänner och har haft svårt att hitta jeans som sitter bra eftersom alla jeans har varit byggda för tjejer med smala ben och liten rumpa. Min kropp har varit raka motsattsen och jag har inte haft lätt för att hitta jeans, vilket jag tycker är helt sjukt. 

Jag avskydde mina lår innan, jag såg mig själv som tjock för att när jag stod brevid någon som var sjukt smal så såg jag ju tjock ut. Sen började jag träna och jag började springa väldigt mycket. Jag tappade fett samtidigt som jag byggde muskler, jag gick ner lite mer inte så mycket eftersom jag samtidigt byggde muskler. Men jag såg smalare ut än vad jag gjorde innan. Det gjorde mig glad. Jag kunde träna 6 dagar i veckan där ett pass kunde vara 2h långt. Jag åt bra och rätt så mycket. Det var inget farligt med jag blev lite psykad. Jag ville träna mer än vad jag gjorde men jag fattade att min kropp inte skulle klara det. Sen blev det uppehåll i träningen och jag tappade muskelmassa och la på mig en del, sen började jag träna igen och nu är mitt mål att bygga så mycket muskler som är möjligt och äta rätt, sen hård träning innan sommaren. Detta är ett val som jag själv väljer för att jag vill se ut så som jag själv tycker är snyggt.

Alla har vi nog en definition av vad vi tycker se snyggt och vad vi tycker ser fult ut. Det är helt normalt. Men jag tycker det är viktigt att inte påverkas av andra och samhället. Vi präglas av smala kroppar (dock inte lika mycket idag som för något år sen vilket jag tycker är bra) och det är klart att man tror och börja tycka att det är så man ska se ut. Smala ben och inget som helst fett på mage eller armarna. Det handlar inte om vem som är smalast, det handlar om att må så bra som man bara kan. Att man själv känner att man är snygg och att man mår bra. Du ska inte behöva vara pinnsmal för att kunna tycka att du är snygg. Jag ÄLSKAR kvinnor med kurvor. Det är sexigt och det är kvinligt. Det är hälsosamt och det är min typ av kaka. Sen har finns det ju dom som tycker att pinnsmalt är snyggt och det får man ju också tycka, precis som att man får tycka att kvinnor med kurvor är snyggt. Så länge man tycker det för rätt anledning. 

Samhället formar oss mer än vad vi tro, men stå emot det. Gör allt på ditt sätt och som du själv vill. Träna om du mår bra över det, sitta framför TVn om du mår bra över det, spela tennis om du mår bra över det, gå en power walk om du mår bra över det, ät en cheese burgare om du mår bra över det, ät en sallad om du mår bra över det. Gör det som får DIG att må bra.  

WORKOUT

Forever Young  | via Facebook
Hade mitt andra prov denna veckan idag, företagsekonomi. Gick faktiskt ganska bra med det mycket svårare än det förra, blev lite chockad faktiskt. Har ett prov i svenska igen nästa tisdag och en redovisning i engelska nu på torsdag så det är väl det som jag kommer plugga på mest nu. Men nu ska jag stoppa i mig något att äta innan det är dags att bege mig till gymmet med min pojkvän. Vi ska träna rygg idag och det är sjukt kul! 

WORKOUT TIPS!

Fitness


Ät ordentligt! - Att äta rätt mängd och rätt mat är A och O i träningsvärlden. För att få energi och för att orka mer så behöver du mat. Rätt mat! Så ät en ordentlig portion ca 1 timme innan du ska träna så maten hinner smältas och kör på sen! Jag känner en sån enorm skillnad på ett pass beroende på vad jag ätit innan jag skulle träna. Har jag ätit en macka så orkar jag knappt lyfta något men har jag ätit 2dl havregryn ett knäckebröd och en smoothie innan så orkar min kropp lyfta betydligt mer! Så EAT MORE!

Inga ursäkter! - Det funkar inte att tänka ''idag regnar det, jag gör det imorgon'' eller ''det tar så lång tid till gymmet, jag har inte tid''. JUST DO IT! Ta dig tid, allt funkar. Men man måste vilja det tillräckligt mycket. Har man verkligen ingen möjlighet till att ta sig till gymmet, nej men kör ett hemma pass! Sit-ups, armhövningar, plankan, fria squats, utfallssteg och massa annat! Har du inga idéer på övningar du kan göra hemma, googla eller sök på you tube. Där finns allt kan jag lova!

Peppa dig själv! - Ge dig själv motivation och ork. Tränar du själv är det lätt att man tröttnar snabbt och motivation inte blir lika hög. Ha på någon grym låt som ger dig energi och ork. Tänk på varför du gör det. Du vill må bra, du vill ha en stark och snygg kropp. Så då får du jobba för den! Den kommer inte genom att sitta på rumpan framför tvn och äta chips och kakor. Om du inte är ett fan av styrke träning, spring eller kör på cross-trainern och om du inte är mycket för att springa så lyft tunga vikter eller kör ett grupp pass!

Träning!


Nu är det dags för ett träningspass! Har varit väldigt off denna veckan då jag haft 2 prov och som ni säkert vet så tar det mycket tid, org och energi. Jag tar helt enkelt skolan först och det är det bästa alternativet för mig. När det lugnar sig med prov och läxor ska jag börja köra igång igen på riktigt. Men ska bli skönt och komma iväg och träna nu iaf!

Träningstips!


Motivation - Jag tror det viktigaste för att hålla igång sin träning är motivation och jag tror faktiskt vi alla behöver det mer eller mindre. Att hitta motivation kanske inte slltid är så lätt för vissa, jag brukar kolla igenom fitness bloggar och fitness videor. Jag blir även motiverad av folk på gymmet som jag ser tränar hårt och har snygga kroppar. Ibland känner man ju att man verkligen inte orkar dra sig till gymmet och då kan det vara bra att ha motivation och en liten extra kick som gör att man trots allt orkar ta sig till gymmet.

Belöna - Då menar jag inte belöning i form av kakor, glass eller chips men kanske en god yoghurt eller en god sallad efter ett träningspass. Jag kan rekomendera Gogo greens sallader! Lätt Sveriges bästa snabbmat i alla tider. Jag kan leva på det för det är så sjukt gott! Mycket godare än alla redfellas och sallad and smoothie. Sen kan belöning i form av träningskläder eller något materielt också vara en bra belöning. Men att belöna sig med något ohälsosamt anser jag inte vara en belöning utan tvärttom.

Variation - Detta ingår lite i motivation. För att hålla motivationen uppe kan det vara bra med variation. Variera övningar med samma muskelgrupper och kanske variera gym. Jag har just nu 2 gym att välja mellan. Att göra samma hela tiden kan lätt trötta ut, speciellt om man tränar mycket.

Träningstips!


1. Sätt upp små, små mål. Kanske att du ska springa 2 eller 3 km utan att stanna ett pass och sen nästa ska du springa 3 eller 4 km utan att stanna. Jag brukar inför varje pass sätta upp dessa små målen. Som t.ex. att jag ska ta 10kg mer i knä böj eller ben press eller att jag ska springa eller cykla i 20 min på en viss nivå på maskinen. Det blir oftast så att jag klarar det pga av det är så smått. Jag tar det realistiska. Inte som att jag ska lyfta 40kg hantlarna eller ta 500kg i knäböj för det vet jag är för mig fysiskt omöjligt. 

2. Testa att träna med en kompis om du har dålig motivation eller tycker det är tråkigt. Ta med någon som är seriös och kör ett kort pass och se hur du klarar det. Funkar det bra är det kanske en metod som passar dig bra, att du behöver någon som är där och pushar och kanske hjälper dig. Funkar det inte och att du t.ex. pratar för mycket istället för att träna så är det ju fel metod för dig. Det gäller att hitta att sätt som passar en själv. Jag kan t.ex. både träna med och utan någon. Jag tycker om att variera att ibland vara själv och ibland med någon.

3. Investera i nya träningskläder eller träningskor. Jag älskar att ta an gymmet med nya träningskläder och träningskor. Det ger så mycket motivation och man känner sig mycket självsäkrare med snygga träningskläder. Det behöver inte vara ett helt sett, men kanske en snygg tröja eller ett par bra sittande träningstight. Jag kan rekomendera Better Bodies dock är ju det lite dyrare än träningskläder från gina, men de är snyggare och mycket bättre kvalite kan jag lova!