MATILDA - FINTESS AND HEALTH

Kategori: Träning

#WORK HARD

 

Halloj bloggis. Det här med uppdateringen går så upp och ner. Lite som livet. Man har sina bra och dåliga dagar. Det som verkligen få mig att må BRA är träningen. För mig är det terapi och en stund på dagen då jag kopplar bort allt annat och bara får kötta på. Jag har tänkt lite och kommit fram till att bloggen nog mest kommer bestå av träning, hälsa och inspiration. Jag vill bli bättre på att motivera mig själv, men även andra då jag själv finner motivation hos andra människor. Så ni som inte bryr er ett shit om träning, hälsosam mat och allt sånt där så ber jag om ursäkt men jag väljer att gå min väg och göra det som jag verkligen brinner för!

Det ska bli så kul att se vad jag kan åstadkomma med min kropp tills vi drar på semester! Har bokat en resa med min vän till Palma Nova i augusti i en vecka. Behöver jag ens säga att det ska bli skönt?? Så nu ska jag jobba hårt några månader och spara ihop respengar och jobba på min form. Puss på er!!

BETTER BODIES



Man kan aldrig ha för mycket träningskläder! Mitt motto typ haha. Dessa nya tightsen från Better Bodies invigde jag igår. Snygga och bra passform. Dock är alla tights jag köper för långa i storleken men det går alltid att vika upp. I julklapp till mig själv ska jag dessutom ge mig ett par nya träningsskor! Man får ju faktiskt skämma bort sig själv lite ibland också..

BE YOUR OWN MOTIVATION



Sitter och planerar dagens träningspass lite lätt. Igår blev det en vilodag för att hela kroppen ska hinna återhämta sig. I nuläget tränar jag 4-5 pass i veckan och tränar det jag känner för. Planerar aldrig vad jag ska träna en vecka framåt då jag upplever att det kan bli väldigt strikt och motivationen försvinner när man inte får träna det man tycker är roligt. Så jag ta varje pass som det kommer och planerar endast mina träningspass för dagen då jag kan känna efter vad jag vill träna.

Som idag - då blir det axlar, mage, rumpa och kanske lite kondition om jag har mer energi att ge. Planen är att köra lite lättare vikter men med massa superset så jag får upp flåset och pumpet för det är en grymt härlig känsla. Jag vill känna mig helt färdig i kroppen när jag är klar med ett pass!

Den här veckan börjar bra också. Hade bara Nationella i svenska igår där man skulle hålla ett föredrag på 5 min. Gick väldigt bra och jag kom ihåg allting. Så sovmorgonen var bra likaså idag då jag börjar 13:50 och slutar 15:20 så nu på förmiddagen kan jag ta tag i lite jobb så jag måste få undan.

Hoppas ni får en grym start på veckan och kom ihåg att allt blir vad man gör det till!

LEGDAY DONE



Mitt första riktiga benpass på länge. Jag brukar oftast bara slänga in lite glutes när jag kör axlar eller rygg eftersom detta är mina svaga punkter som jag känner att jag behöver jobba extra mycket med. Jag har väldigt lätt att få ben men tyvärr svårare att få axlar - så axlar har varit prio ett under en period nu men kände att det var dags för lite ben idag! Sprang dessutom 15 minuter på bandet.

Från och med imorgon ska jag börja köra på vår crosstrainer här hemma. När jag har sovmorgon så tänkte jag köra på morgonen - annars blir det på eftermiddagen/kvällen. Min tanke är att lägga in en högre växel nu inför sommaren så jag kan gå runt i min bikini och känna mig nöjd. Jag väger ju ca 10 kg mer än för ett år sedan - så fett har man lagt på sig. Nu ska jag plugga resten av dagen sedan ska jag göra lasagne och slappa resten av kvällen. Skön söndag!

// TODAY's WORKOUT



Dagens pass blir axlar, baksida ben, kondition/mage. Jag brukar ibland slänga in lite mage mellan konditionspassen. Exempelvis att jag kör på max i 3 min på trappan, sen kör jag 2 set mage sen kör jag 3 min trappa igen och 2 set mage sen kör jag så tills jag är helt slut. Riktigt bra om man vill ha lite mer effektivitet och variation i sin träning. Man får upp ett riktigt skönt flås också!

SUNDAY WORKOUT



Godmorning gorgeous! Hoppas ni sovit gott, själv är jag pigg och utvilad! Igår vilade jag från gymmet vilket var såå skönt, så idag blir det ett svettigt pass. Hade tänkt köra axlar, glutes och kondition. 

DAGENS UPPLÄGG:

Uppvärmning med lätt vikt: Axelpress, hantellyft åt sidan och framåt 3x12
Axelpress i smith maskin 4x10
Axelpress i maskin med en arm 3x10
(superset axelpress fria vikter)
Hantellyft åt sidan tungt 4x10
(superset låg vikt hantellyft åt sidan)
Omvända hantelflyes för baksida axlar liggandes på bänk 4x10 
Omvända flyes stående i cablemaskin för baksida axlar 4x12 (
superset en arm)
Drag till hakan med V-hantag för baksida axlar tungt 4x12
(superset lätt vikt)

Sumosquats i smith med band rund benen 4x10
(superset fria squats)
Hip thrust i smith 4x10
(superset jumping squats)
Marklyft för baksida ben fria vikter med band runt benen 3x12
(superset lägre vikt)
Sidobenpress med ett ben i taget 3x10
(superset jumping utfall)

Sen kör jag 10 minuter på bandet i hög lutning och 20 minuter på trappan sen är jag DONE.

BACK WORKOUT´



Startade dagen med ett härligt intensivt ryggpass följt av lite glutes övningar. Ikväll blir det hämtmat från VESPA och godis från hemmakväll. Finns seriöst inget ställe som har bättre godis.

Dagens pass:

RYGG
- Enhands rodd 15 X 3
- Chins i maskin 10 X 3
- Stående rodd i smith 10 X 4
- Hantelrodd 10 X 4
- Latsdrag 12 X 4

GLUTES
- Squats i smith med band runt benen 12 X 4, Supersett squats utan vikt.
- Hipabduction 10 X 3
- Glutekicks 12 X 3
- Sittande squat i smith 12 X 3

MIN TRÄNING JUST NU


Min största svaghet har varit rygg och axlar men efter att ha kämpat så hårt med det en längre period så börjar det äntligen synas lite. Tröjan kommer från Stadium och byxorna från Budo och fitness!

Min passion för träning började för ca 3 år sedan. När jag klev in på friskis och svettis gymmet för första gången hade jag ingen aning om att jag skulle älska det och att det skulle bli en stor del av mitt liv. Jag vet många som ser det som något tråkigt eller jobbigt att gå till gymmet. För mig är det tvärtom! Det är terapi att gå till gymmet för mig och när jag är ledsen/arg så kan ett pass ändra mitt humör helt eller bara få mig på så mycket bättre tankar.

Just nu och under sommaren har jag tränat väldigt mycket! Jag har aldrig tyckt att det är ett måste att träna, utan vill jag hellre ligga och sola gör jag det och vill jag hitta på något annat än att träna så gör jag det och jag mår liksom inte dåligt över det för jag vet att jag kommer köra hårt nästa pass - oavsätt när det blir. Men nu när skolan börjat så vet jag att det kommer bli mycket mindre träning, därför kommer jag istället försöka lägga in lite promenader och intervaller/joggning istället så jag får in mer kondition.

Eftersom jag velat förbättra rygg och axlar så har jag ibland kört det 2 ggr i veckan sen fokus på rumpa och baksida ben en gång i veckan då jag speicellt försöker tona ner frambenen. Vila gör jag allt från 1-3 ggr i veckan. Vilar när jag vill, måste och behöver!

Jag tror kärnan till att leva ett bra liv är träning och motion. Inte för att man direkt ska vara smal och ¨snygg¨ men för att kroppen din förtjänar det. Det gör så mycket oavsätt om du tycker det är roligt eller ej. Din kropp kommer tacka dig en vacker dag. Så ta hand om era kroppar! Gör det som får er att må bra, pressa inte dig själv och gör INGET för någon annans skull. Lev ditt liv så som du vill. Ta hand om er ♥

THE LESS YOU RESPOND TO NEGATIVE PEOPLE THE MORE PEACEFUL YOUR LIFE WILL BECOME

                                     Workout bc you love your body

Jag hittade världens bästa träningscitat som ni ser ovan. Jag blev så glad när jag hittade det för jag har länge försökt sätta ord på det här - att man bör träna för att ta hand om sin kropp och för att må bra. Inte för att man vill tappa några kilon för tro mig, det kommer inte göra dig lyckligare om det är din anledning till att gå ner i vikt. Du kommer inte vara lika motiverad heller. Och enligt mig är motivationen ALLT när du tränar. Det är motivationen som får dig att utföra ett riktigt dunderpass! 

Många tror att jag tränar för att bli smal/muskulös. Självklart, det är en bonus och något som motiverar mig när jag ser min egen utveckling. Men jag motiveras inte av att jag tänker att jag ska gå ner 5kg eller få mer ryggmuskler t.ex. När jag tränar för att må bra så kommer det massa saker med som en bonus. Jag får snygg kropp, jag mår bra, jag får en starkare kropp och jag blir överlag mycket gladare och orkar mer. Att träna är även något jag ser som en hobby, jag tycker det är roligt. Jag vet att vissa ser det som något tråkigt eller jobbigt att gå till gymmet men jag gör inte det (om jag inte har en dålig dag förstås- då är allt tråkigt.)

Jag har ju nämnt här tidigare att jag vill tävla i bikinifitness och det handlar BARA om utseende och hur domarna dömer. Jag står fortfarande fast vid att jag vill tävla, men jag låter det få ta sin tid. Jag kommer inte stressa något och jag kommer ta det i min takt och köra när jag är redo. Jag vill prestera och jag vill göra det för mig själv. Ingen annan. Jag vill prestera för mig, inte för domarna eller åskådarna. Dom får säga vad dom vill, det är mina egna tankar som räknas därför kommer jag köra när jag känner för det!

Så snälla snälla fina ni, kom ihåg det här citatet!

LEV, ÄT OCH MÅ BRA

  What if... LadyBOOM ♚   Untitled  Oh yes! 👌

Min syn på träningen har förändrats sen jag började så jag nästan bara körde kondition och sprang milen flera gånger i månaden. Det jag kan sakna under den perioden är min kondition och det är den jag ska börja jobba på nu. På köpet kommer jag minska i fett vilken kan vara lägligt till sommaren. Men under den perioden då jag körde kardio varje pass så kom jag in i ett sjukt tänk. Att jag bara ville bli smalare och smalare och när jag inte blev det mådde jag dåligt. När jag vissa dagar inte alls orkade springa milen så fick jag ångest. Jag vet att många tjejer kan fastna i det här tänket och jag hade tur som tog mig ur det snabbt.

Efter detta började jag minska på kardion och köra lite tyngre vikter. Jag tog det långsamt och försökte bygga upp en lite starkare kropp. Sen fick jag till slut upp ögonen för tung och svettig styrketräning och körde nästan inte kardio alls. Då börjde mitt andra sjuka tänkande: att jag skulle bli starkare och starkare för varje pass. Vad jag inte insåg är att jag hade hamnat i samma tankesätt som med konditionen. När jag inte kände något reslutat så fick jag ångest. Prestationsångesten ökade när tjejen brevid mig orka lyfta tyngre eller hade en muskulösare kropp. Återigen tog jag tag i det snabbt och började tänka om.

Idag tränar jag när jag hinner och när jag vill. En träningsvecka kan se så olika ut. Från 2-4 pass i veckan brukar det bli och då kör jag två muskelgrupper te.x. axlar och mage brukar jag köra i en och sen rygg och ben i ett annat pass. Detta varier dock om jag vet att jag har fler pass i veckan att köra då tar jag en muskelgrupp och fokuserar stenhårt på den. Detta funkar väldigt bra för mig och jag känner att varje gång jag kliver in på gymmet så har jag en grym motivation. Det är svårt att alltid ha motivationen uppe om man tränar 5 eller 7 pass i veckan därför blir dom få passen jag kör i veckan extra bra. Jag trivs med det här sättet och kommer fortsätta med det. Jag mår bra utav det och jag känner att det här är min balans.

När det gäller kosten så har jag aldrig bantat men jag har hållt koll på vad jag stoppar i mig. Nu har jag dock blivit sämre på det och känner hur jag mår dåligt över det. Men den svåraste biten är att ta tag i det, när man väl är igång är det bara att köra! Jag kommer börja utesluta lite kolhydrater och öka proteinet. Jag vet inte hur min kropp kommer reagera men jag tar det som det kommer. Känner jag att något inte funkar så är det bara att ändra om. Det är viktigt att testa sig fram till något som funkar och som man mår bra av. Jag tror inte på några direkta dieter om man inte ska tävla t.ex. Jag vill kunna äta det jag känner för och inte ha dåligt samvete för det samtidigt som jag får tänka på att vara snäll mot min kropp. I veckorna kan man ha lite extra koll på vad man äter sen släpper man det inför helgen och äter det som faller en in.

Hade kunnat skriva en bok om det här med balans mellan livet och träningen för jag har själv upplevt och bevittna så många människor som hamnar i ett sjukt tankesätt och vissa har svårare att ta sig ur det än andra. Hoppas ni alla gör det som ni mår bra av och njuter av att få leva! Ta hand om er kropp och ert hjärta. ♥

Kosten under sommaren

outfit

Får väldigt mycket frågor angående om man ska äta si eller så och hur man gör på sommaren med både träning och kost då man kanske vill njuta lite extra av allt. Självklart ska man njuta, det ska man hela tiden men hur lätt är det när man vill hålla sig i form? Ja, vi alla vet att kakor, chips, läsk, pizza, godis och allt det där inte är nyttigt för kroppen. Det förstör din kropp i längden och det handlar inte om att unna sig eftersom det faktiskt är FAKTA att det förstör kroppen. Så, vad ska man äta då? Ska man utesluta det där helt?

Enligt mig så nej. Man behöver inte alls utesluta allt det där jag nyss ropa upp, men man får kanske välja lite mindre av det ´´goda.´´ Låt säga att du äter helt perfekt 5 dagar i veckan och sedan låter du dig ta den där lilla fikan på lördagen och kanske en godis påse på söndagen. Det är inget farligt med det. Man ska inte må dåligt när man gör det. Man ska känna fasen vad bra jag varit den här veckan och därför kan jag njuta av det här. Det är belöning. INTE att käka det varje dag efter ett gym pass för att man svettades lite extra. Det är INTE belöning.

För att hjälpa lite mer kan jag nämna några måltider som är perfekta enligt mig.

Frukost: Gröt med proteinpulver. Toppa med vad som känns gott t.ex. hallon, en klick jordnötssmör, jordgubbar, frön, nötter osv.
Stekt ägg + en skål med kvarg och lite bär.
Äggröra med bacon + riskakor med banan på

Lunch: Lax (i alla former) med grönsaker 
Kyckling och ris med grönsaker
En plocksallad på ica alternativ gör en egen sallad med kyckling, lax eller räkor!

Mellanmål: Kvarg med bär eller nötter
Proteinshake
Stekt ägg med grönsaker sidan om

Middag: Lax med ris
Fisk i ugn med rostade grönsaker
Kyckling med ris

Hoppas ni får lite tips på vad ni kan käka! Och glöm inte, unna sig är aldrig fel. Men att göra det till en vana, då är det inte längre att unna sig! 

Träning

Idag blev det lite axlar och mage. Sjukt härligt pass svetten bara rann och det kändes bra. Fått paket från fitnessguru som jag kommer visa sen. Fullkomligt älskar deras produkter! Nu ska vi ut med båten och förhoppningsvis börjar det inte regna.