MATILDA - FINTESS AND HEALTH

LEV, ÄT OCH MÅ BRA

  What if... LadyBOOM ♚   Untitled  Oh yes! 👌

Min syn på träningen har förändrats sen jag började så jag nästan bara körde kondition och sprang milen flera gånger i månaden. Det jag kan sakna under den perioden är min kondition och det är den jag ska börja jobba på nu. På köpet kommer jag minska i fett vilken kan vara lägligt till sommaren. Men under den perioden då jag körde kardio varje pass så kom jag in i ett sjukt tänk. Att jag bara ville bli smalare och smalare och när jag inte blev det mådde jag dåligt. När jag vissa dagar inte alls orkade springa milen så fick jag ångest. Jag vet att många tjejer kan fastna i det här tänket och jag hade tur som tog mig ur det snabbt.

Efter detta började jag minska på kardion och köra lite tyngre vikter. Jag tog det långsamt och försökte bygga upp en lite starkare kropp. Sen fick jag till slut upp ögonen för tung och svettig styrketräning och körde nästan inte kardio alls. Då börjde mitt andra sjuka tänkande: att jag skulle bli starkare och starkare för varje pass. Vad jag inte insåg är att jag hade hamnat i samma tankesätt som med konditionen. När jag inte kände något reslutat så fick jag ångest. Prestationsångesten ökade när tjejen brevid mig orka lyfta tyngre eller hade en muskulösare kropp. Återigen tog jag tag i det snabbt och började tänka om.

Idag tränar jag när jag hinner och när jag vill. En träningsvecka kan se så olika ut. Från 2-4 pass i veckan brukar det bli och då kör jag två muskelgrupper te.x. axlar och mage brukar jag köra i en och sen rygg och ben i ett annat pass. Detta varier dock om jag vet att jag har fler pass i veckan att köra då tar jag en muskelgrupp och fokuserar stenhårt på den. Detta funkar väldigt bra för mig och jag känner att varje gång jag kliver in på gymmet så har jag en grym motivation. Det är svårt att alltid ha motivationen uppe om man tränar 5 eller 7 pass i veckan därför blir dom få passen jag kör i veckan extra bra. Jag trivs med det här sättet och kommer fortsätta med det. Jag mår bra utav det och jag känner att det här är min balans.

När det gäller kosten så har jag aldrig bantat men jag har hållt koll på vad jag stoppar i mig. Nu har jag dock blivit sämre på det och känner hur jag mår dåligt över det. Men den svåraste biten är att ta tag i det, när man väl är igång är det bara att köra! Jag kommer börja utesluta lite kolhydrater och öka proteinet. Jag vet inte hur min kropp kommer reagera men jag tar det som det kommer. Känner jag att något inte funkar så är det bara att ändra om. Det är viktigt att testa sig fram till något som funkar och som man mår bra av. Jag tror inte på några direkta dieter om man inte ska tävla t.ex. Jag vill kunna äta det jag känner för och inte ha dåligt samvete för det samtidigt som jag får tänka på att vara snäll mot min kropp. I veckorna kan man ha lite extra koll på vad man äter sen släpper man det inför helgen och äter det som faller en in.

Hade kunnat skriva en bok om det här med balans mellan livet och träningen för jag har själv upplevt och bevittna så många människor som hamnar i ett sjukt tankesätt och vissa har svårare att ta sig ur det än andra. Hoppas ni alla gör det som ni mår bra av och njuter av att få leva! Ta hand om er kropp och ert hjärta. ♥

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas